Galeria ul. Piwna

ERAZM WOJCIECH FELCYN - SYNTHESIS


Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy znanego gdańskiego artysty fotografika, ERAZMA WOJCIECHA FELCYNA p.t. „SYNTHESIS” do Galerii ZPAP przy ul. Piwnej 67/68 w dniu 10 maja 2019 r. o godz. 18.00

Od Autora

W momencie pojawienia się w moim zasięgu technologii cyfrowej (2006) podjąłem próby takich ingerencji w strukturę formalną obrazu fotograficznego, które - poprzez swoistą syntezę - modyfikowałyby jego przekaz. Badania dotyczyły nie tylko wpływu struktury obrazu na jego ekspresję. Interesowała mnie także kwestia reakcji na te prace, w których dokonywałem swoistego ataku na szczególne sacrum, jakim jest twarz ludzka.

Podsumowanie trwających szereg lat eksperymentów (w międzyczasie realizowałem inne projekty) zawarłem w zbiorze „SYNTHESIS”, który składa się z cykli „Szukając siebie samego”, „Kartoteka”, „Portrety biało-czarne”, „Portrety z czerwienią”, „Niepokonani”, „W obliczu przyszłości”, oraz „Portrety z gazety”.

Ich wspólnym mianownikiem jest konsekwentna analiza semantycznej zależności pomiędzy formą/znakiem a przekazem/znaczeniem. Eksperymenty polegające na upraszczaniu formy sięgnęły aż do granic op-artu, podczas gdy próby zmierzające do równoległego uzyskania wyrazistego przekazu ugruntowały mnie w przekonaniu, że fotografia czy obraz nigdy nie są jednoznaczne…

Zbiór ten stanowi jednak przede wszystkim opowieść o Człowieku pisaną w głębokiej zadumie nad ludzką egzystencją - od jednostki aż po skalę globalną.

Cykl „Szukając samego siebie” zaczyna się od alegorycznego autoportretu „Alter Ego”, będącego wyrazem refleksji nad własnym życiem. Zło istniało, istnieje i istnieć będzie - zwykle jest się po jego jednej stronie, ale czasem i po drugiej…

Autoportret podwójny „Dialog z samym sobą” temat rozwija: tu już nie chodzi o zmaganie się dobra ze złem - tematem wewnętrznej dyskusji jest kwestia dramatycznej konieczności dokonywania wyborów między jednym złem a drugim. Ta praca to nie tylko autoportret - to także metafora współczesnych realiów.

Każda praca w zbiorze „SYNTHESIS” niesie sobą jakiś przekaz, a suma tych przekazów rysuje syntetyczny obraz ludzkiego kręgu, którego sami jesteśmy cząstką.

W trakcie trwającego ponad dekadę okresu powstawania „SYNTHESIS” (2006-2017) wykluwała się we mnie świadomość okrutnego losu, jaki ludzkość sama sobie zgotowała na skutek doprowadzenia do nieodwracalnych zmian w globalnym ekosystemie. Ujawnia się to w szczególności w cyklu „W obliczu przyszłości”. Temat naszej odpowiedzialności wobec przyszłych pokoleń podjąłem później w kolekcji „Anatomia Apokalipsy” (2018).

Chciałbym, aby oglądając „SYNTHESIS” każdy z widzów zadał sobie pytanie, czy powszechne milczenie i marazm - wobec rozwijającej się katastrofy - jest postawą moralną. Czyż nie jest tak, że chowanie głowy w piasek, obojętność i stosowanie zasady business as usual, uparte trwanie w zaprzeczaniu ewidentnym faktom - to postawy ludobójcze w stosunku do następnych pokoleń?

Erazm W. Felcyn (kwiecień 2019)

Our website is protected by DMC Firewall!