Galeria ul. Mariacka

Wystawa rzeźby Danki Jarzyńskiej „Balanse”. Galeria Okręgu Gdańskiego ZPAP

 ul. Mariacka 46/47, od 12 listopada do 12 grudnia 2018


Grażyna Tomaszewska-Sobko – Wspominałaś, że inspirujesz się Brâncuşim i Moorem. Ja dostrzegam w Twoich pracach również syntetyczność, skupienie, oszczędność wyrazu i kontemplacyjność, właściwe dla sztuki japońskiej.

Danka Jarzyńska – To ciekawe spostrzeżenie. Rzeczywiście, jest w moich pracach odrzucenie detali, niepotrzebnych szczegółów i uproszczenie postaci. Synteza pozwala na skupienie. Być może to właśnie potrzeba kontemplacji i szukanie w procesie twórczym tego szczególnego stanu ducha zbliża europejski modernizm do sztuki japońskiej i tak bardzo mnie w nim pociąga. Dzięki syntezie sztuka może stanowi

kontrapunkt dla otaczającej rzeczywistości, tego zabiegania, które nas rozprasza. Pomaga mi to zachować wewnętrzny balans. Stąd, między innymi, tytuł najnowszej wystawy: moje prace powstają w toku szukaniu równowagi między chaosem i porządkiem, złożonością i prostotą, otwarciem na świat i schronieniem we własnym wnętrzu.

G.T.-S. – W swoich pracach analizujesz, a przynajmniej takie jest moje wrażenie, związki międzyludzkie. I nawet w takich, na pozór bardzo abstrakcyjnych rzeźbach, widać napięcia i emocje w relacjach między dwoma osobami. Jest to chyba podstawowy trzon Twojej twórczości.

Czytaj więcej: Wystawa rzeźby Danki Jarzyńskiej „Balanse”. Galeria Okręgu Gdańskiego ZPAP

Józef Izydor Dobrowolski — happenig

11.11.2018 r.


9 listopada 2018 r. na przedprożu galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się happening Józefa Izydora Dobrowolskiego pt. "Wybicie się na niepodległość". Światło, uosobienie, muzyka, akcja ... Symbolika barw – biel i czerwień, fiolet. Happening utrzymany w czytelnej konwencji tajemnicy, mądrości, przywództwa, męki, poświęcenia i odrodzenia – wybicia się na Niepodległość. Jednak główny – plastyczny składnik akcji twórczej, kompozycje kreowane światłem wzbudzały emocje, zmuszały do refleksji i upajały zmysł widzenia. Po happeningu odbyło się spotkanie autorskie.

Czytaj więcej: Józef Izydor Dobrowolski — happenig

WYSTAWA RZEŹBY DANKI JARZYŃSKIEJ

28.10.2018 r.


12 listopada 2018 r. o godz. 18.00 w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się wystawa twórczości Danki Jarzyńskiej pt. Balanse. Danka Jarzyńska w obrazowym tekście autorskim o cyklu Balanse zaprasza do obejrzenia wystawy;

Żeby wytrwać wewnątrz systemu, który zmienia się coraz szybciej, żeby się w tym pędzie nie zatracić, trzeba mieć niezwykle silną kotwicę fundamentalnych wartości, jasną świadomość, co dla nas jest naprawdę istotne, czego tak naprawdę oczekujemy od życia, od siebie, od innych.

Alvin Toffler

Balans, którego formy eksplorują prezentowane prace, oscyluje pomiędzy procesem i efektem, ułomnością i doskonałością, materią i tym, co materię przekracza. Każda z rzeźb waha się także między innymi biegunami przeciwieństw, jak: wnętrze-zewnętrze, góra-dół, bierność-aktywność, żeńskie-męskie, samotność-wspólnota. Poszukują złotego środka, co ma w sobie coś z utopii, tak samo jak ludzkie pragnienie harmonii, którego jednak nie potrafimy (nie powinniśmy?) porzucić.

Czytaj więcej: WYSTAWA RZEŹBY DANKI JARZYŃSKIEJ

Tomasz Mering — sztuka komiksu

14.10.2018 r.


8 października 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się otwarcie wystawy twórczości Tomasza Meringa. Gości wernisażowych powitał prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP Ryszard Kowalewski. Meritum wystawy przedstawiła kurator galerii Grażyna Tomaszewska-Sobko. Autor opowiedział o swoich fascynacjach twórczych, a także wskazał najważniejsze zasady kreowania sekwencyjnej historii obrazowej. Zaprosił gości do wirtualnej przestrzeni pokazując proces modelowania 3D. W galerii po raz pierwszy zagościła sztuka komiksu.

Czytaj więcej: Tomasz Mering — sztuka komiksu

Tomasz Mering, komiks pt. „Wizyta” 08.10.-07.11 2018. Galeria Okręgu Gdańskiego ZPAP, ul. Mariacka 46/47

9.10.2018 r.


Grażyna Tomaszewska Sobko: W jaki sposób dotarł Pan do sztuki komiksu. Wiem, że ta droga nie była taka prosta.

Tomasz Mering: Wszystko zaczęło się już w dzieciństwie. Na początku była to oczywiście lektura komiksów. Właściwie, to uczyłem się na nich czytać, kiedy miałem sześć czy siedem lat.

G.T.-S.: Czyli to Pańskie ukierunkowanie, jeżeli chodzi o sztuki plastyczne było bardzo konkretne. Od początku był to komiks. W jaki sposób Pan  kształtował swoje umiejętności?

T.M.: Aby nauczyć się  rysunku i malarstwa uczęszczałem na zajęcia w Wejherowskim Centrum Kultury w Wejherowie. Potem, dużo później, chodziłem na zajęcia rysunkowo malarskie na wyższym poziomie, do pracowni we Wrzeszczu. Zależało mi na tym, aby mieć dobre podstawy do tworzenia komiksów. Ale zawsze dużo rysowałem samodzielnie.

G.T.-S.: Proszę opowiedzieć o swoich mistrzach, będących twórcami komiksów, a także osobach, z którymi Pan współpracował. Z tego co wiem, najbardziej znaną osobą w tym środowisku jest pan Jerzy Szyłak.

Czytaj więcej: Tomasz Mering, komiks pt. „Wizyta” 08.10.-07.11 2018. Galeria Okręgu Gdańskiego ZPAP, ul. Mariacka...

TOMASZ MERING / WIZYTA — KOMIKS

18.09.2018 r.


Galeria ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46.47 gościć będzie unikalną wystawę, prezentację komiksu. Ekspozycja zatytułowana Wizyta: Gdańsk, sierpień 1939, historia alternatywna przedstawi emocjonującą sekwencyjną opowieść. Otwarcie wystawy odbędzie się 8 października br. o godz. 18.00.

Stasiu urodził się w odrodzonej po 123 latach zaborów Polsce. Uczęszczał, jak inni jego rówieśnicy, do szkoły powszechnej, w Warszawie. Uczył się pilnie, celujące wyniki osiągał zwłaszcza z matematyki i nauk przyrodniczych. Po szkole rzadko bawił się ze swoimi kolegami szkolnymi na podwórku, popołudnia wolał spędzać na czytaniu książek przygodowych i awanturniczych.

Czytaj więcej: TOMASZ MERING / WIZYTA — KOMIKS

ARTYŚCI W POWOJENNYM GDAŃSKU / SPOTKANIE Z KRYSTYNĄ JACOBSON

12.09.2018 r.


8 września o godz. 15.00 w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się spotkanie z cyklu "Artyści w powojennym Gdańsku", którego gościem była Krystyna Jacobson, znakomita artystka, autorka wystawy malarstwa aktualnie prezentowanej w galerii. Spotkanie prowadziła Grażyna Tomaszewska-Sobko, kurator galerii i inicjatorka cyklu spotkań z artystami pamiętającymi początki gdańskiego wyższego szkolnictwa plastycznego w dwudziestym wieku.

Czytaj więcej: ARTYŚCI W POWOJENNYM GDAŃSKU / SPOTKANIE Z KRYSTYNĄ JACOBSON

Krystyna Jacobson, malarstwo / Galeria ZPAP w Gdańsku, Mariacka 46/47, 03.09.2018 – 03.10.2018

 6.09.2018 r.


Grażyna Tomaszewska-Sobko: Jaki był początek Pani przygody ze sztuką i jaki był zarazem początek Szkoły Sopockiej? Dodam że posiada Pani indeks Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie z numerem 40.

Krystyna Jacobson: U nas w domu było czworo dzieci. Nasi rodzice bardzo czujnie śledzili nasze zainteresowania. Wszyscy moi bracia to biolodzy, a ja zachowałam się jak kukułcze jajo, cały czas rysowałam. Mama nie bardzo wiedziała z czym się wiąże bycie artystą. Mówiła „Pójdziesz na Sztuki Piękne, to jest dobry zawód dla kobiety. Będziesz pracować w domu, robić kwiaty ze skóry”.
Pochodzę z Małopolski. Moi dziadkowie mieszkali w starym dworku. Mój pradziadek zbierał piękne, antykwaryczne przedmioty. To był dla mnie taki zaczarowany świat. Było tam zawsze dużo pięknych kwiatów i bukietów. To szalenie działało na moją wyobraźnię.
Do Sopotu przyjechaliśmy pod koniec 45. roku. Dowiedziałam się, że otwarto Szkołę Sztuk Pięknych i poszłam na ul. Obrońców Westerplatte zapytać czy można się zapisać, czy zdaje się jakieś egzaminy. Przyjął mnie pan, później się okazało, że był to profesor Janusz Strzałecki, wówczas rektor. Chwilę ze mną porozmawiał i powiedział, że jest już po egzaminach, ale są jeszcze miejsca. Dał mi papier i węgiel i powiedział, że mam iść na górę, gdzie są zajęcia z rysunku i że za jakiś tydzień zobaczy, czy się nadaję a maturę będę musiała uzupełnić w trakcie studiów. Prawie wszyscy byli w takiej sytuacji. Było nas studentów około 15 osób.

G.T.S: Czy był tylko jeden wydział?

Czytaj więcej: Krystyna Jacobson, malarstwo / Galeria ZPAP w Gdańsku, Mariacka 46/47, 03.09.2018 – 03.10.2018

Krystyna Jacobson — malarstwo

4.09.2018 r


3 września 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy malarstwa Krystyny Jacobson. Licznie zgromadzonych gości powitał prezes Ryszard Kowalewski. Kurator galerii Grażyna Tomaszewska-Sobko przybliżyła przebieg kariery twórczej Autorki wystawy. Krystyna Jacobson podziękowała prezesowi za inspirację do działania twórczego nad wystawą, a rodzinie za bezcenne wsparcie organizacyjne i duchowe.

Czytaj więcej: Krystyna Jacobson — malarstwo

WYSTAWA MALARSTWA KRYSTYNY JACOBSON

13.08.2018 r.



Obrazy, które tu przedstawiam stanowią pewnego rodzaju notatnik, który powstawał latami. Są świadectwem mego zachwytu przyrodą i urodą świata.

Malując, zawłaszczam to co widzę.  Analizuję, przetwarzam i zabieram domu. Proces ten wyzwala we mnie radość, ale też przynosi pożytek, ponieważ odświeża moje widzenie i podnosi sprawność w operowaniu światłem, kolorem i formą. Trochę z tego zostaje na obrazach, ale o wiele więcej osiada we mnie.

Ta radość i warsztatowa sprawność ujawnia się potem w pracowni, pomaga mi w realizacji moich pomysłów, nie tylko w formie malarstwa sztalugowego. Na różnych etapach mojego życia tworzyłam wszelkiego rodzaju tkaniny – wielkoformatowe do wnętrz zabytkowych i sakralnych wykonywane techniką filmdruku, kołtryny, gobeliny, aplikacje – ale też witraże.

Nie znaczy to, że odtwarzam przyrodę czy motywy roślinne. Wręcz przeciwnie. Wypracowuję układy różnych form niezależnych, oddając to co zostało we mnie z tych małych studiów pejzażowych.

Wyobraźnia potrzebuje zasilania, a uroda świata ubogaca nasze widzenie. W pracowni radość notowania zamienia się w ogromny, twórczy wysiłek.

Krystyna Jacobson, 2018

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA KRYSTYNY JACOBSON

Alojzy Michalak — medaliony, grafika, malarstwo

4.08.2018 r.



30 lipca 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpoczęła się ekspozycja twórczości Alojzego Michalaka zatytułowana "Chopin, kwiaty i ... niepodległość". Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski serdecznym powitaniem i zwięzłą prezentacją sylwetki twórczej autora. Kurator galerii Grażyna Tomaszewska-Sobko opowiedziała o drodze twórczej Alojzego Michalaka i treściowo przedstawiła dzieła włączone do ekspozycji.

Czytaj więcej: Alojzy Michalak —  medaliony, grafika, malarstwo

Alojzy Michalak, „Chopin, kwiaty i… niepodległość” medaliony, malarstwo Galeria ZPAP w Gdańsku, ul. Mariacka 46/47, 30.07.2018-29.08.2018

Grażyna Tomaszewska-Sobko: Skończył Pan studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Jak się Pan znalazł w Gdańsku?

Alojzy Michalak: Mój wujek był przed wojną w Gdańsku i zachwycił się tym miastem. Sprezentował mi album Kilarskiego „Piękno Polski” i w tej książce przedstawiony był Gdańsk. Wspaniałe miasto. Po wojnie, kiedy pokazywano w kronikach filmowych zniszczenie Gdańska postanowiłem przyjechać do tego miasta mimo alternatywy jaką była Warszawa, gdzie w pracowni profesora Bogusławskiego odbywałem praktykę dyplomową. Z wielkim żalem zostawiłem rodziców i z żoną przyjechaliśmy do Gdańska.

G.T.-S.: Trafił Pan do Gdańska w roku 1954 i zajmował się  projektowaniem rekonstrukcji, rewaloryzacją zabytkowej części Starego Miasta i elewacją przedproży. Jak wyglądała praca przy tych rekonstrukcjach?

A.M.: Zanim przyjechałem do Gdańska złożyłem ofertę do Miasto Projekt Gdańsk i ta instytucja odpowiedziała mi, że zaprasza i zapewnia mieszkanie. Później okazało się, że było to mieszkanie w Wejherowie i z tego Wejherowa dojeżdżałem towarowymi ciuchciami do Gdańska. Dopiero pół roku później dostaliśmy kawalerkę na Oruni. Pokój przy rodzinie. Teraz jak patrzy się na tak zwanych „budowlańców”, to mają odzież ochronną, kaski, a wówczas nic. Z Jasiem Kromanem, kierownikiem zespołu wchodziliśmy w ruiny, piwnice. Szczyty jeszcze stały. Straż pożarna nie zdążyła jeszcze wszystkich uporządkować i zabezpieczyć.  A jak wiały silne wiatry, to jak człowiek popatrzył na górę, to można było zauważyć, że one się kołyszą. No ale robiliśmy inwentaryzację np. piwnic i fundamentów. Później robiliśmy inwentaryzację rysunkową i przekazywaliśmy do realizacji. Na tych fundamentach inżynierowie stawiali mury, a my robiliśmy elewację. Ale zanim do tego doszło, musiałem zdać swego rodzaju egzamin u Jasia Kromana. Dał mi przedwojenną, rozmytą fotografię przedproża i kazał na podstawie tego zdjęcia zrobić rysunek roboczy dla rzeźbiarzy w skali 1:1. Była to jakaś scenka rodzajowa z łabędziami. Piękna. Na szczęście egzamin wypadł pomyślnie. Pytała pani o Gdańsk. Jak się przyjechało na dworzec do Gdańska to pierwsze co się  widziało to rumowiska. Tam gdzie teraz jest hotel i kino Krewetka były tylko fragmenty domów i rumowiska.

G.T.-S.: Oprócz prac rekonstrukcyjnych zajmował się Pan również grafiką, plakatem i medalierstwem.  Czy była to prosta droga od przedproży i rekonstrukcji?

Czytaj więcej: Alojzy Michalak, „Chopin, kwiaty i… niepodległość” medaliony, malarstwo Galeria ZPAP w Gdańsku,...

WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ALOJZEGO MICHALAKA

7.07.2018 r.


30.07.2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy twórczości Alojzego Michalaka. Ekspozycja zatytułowana "Chopin, kwiaty i ....niepodległość" obejmować będzie fragment bogatej twórczości medalierskiej artysty, prezentować będzie wybór medalionów i kompozycji graficznych powstałych w ciągu przeszło sześćdziesięciu lat pracy twórczej. Alojzy Michalak ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu w 1954 roku.

Czytaj więcej: WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ALOJZEGO MICHALAKA

Ryszard Grodnicki — malarstwo

26.06.2018 r.



25 czerwca br. odbył się wernisaż wystawy malarstwa Ryszarda Grodnickiego. Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski witając licznie zgromadzonych gości. Kurator Grażyna Tomaszewska-Sobko przedstawiła gościom wernisażowym autora wystawy szeroko referując drogę twórczą artysty. Następnie omówiła założenia wystawy oraz plastyczną wymowę eksponowanych prac.

Czytaj więcej: Ryszard Grodnicki — malarstwo

RYSZARD GRODNICKI / W STREFIE KOLORÓW

3.06.2018 r.


25 czerwca 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się wystawa malarstwa Ryszarda Grodnickiego. Ekspozycja powstanie z dzieł o oryginalnym artystycznym przekazie. Ryszard Grodnicki wyraziście określił priorytety wystawy:

Czytaj więcej: RYSZARD GRODNICKI / W STREFIE KOLORÓW

Stanisław Konieczny (1933-1981) / ceramika

30.05.2018 r.


21 maja 2018 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul.Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Stanisława Koniecznego. Prezes Ryszard Kowalewski rozpoczął oficjalne otwarcie serdecznym powitaniem gości wernisażowych. Kurator galerii Grażyna Tomaszewska-Sobko szeroko przedstawiła sylwetkę twórczą Stanisława Koniecznego, przybliżyła dokonania i drogę twórczą artysty.

Czytaj więcej: Stanisław Konieczny (1933-1981) / ceramika

Rozmowa z Antoniną Kałużną, wnuczką Stanisława Koniecznego

Galeria ZPAP w Gdańsku. Stanisław Konieczny (1933-1981). Ceramika. Od 21 maja do 20 czerwca 2018


Grażyna Tomaszewska-Sobko – Wystawie w galerii ZPAP towarzyszy wywiad udzielany przez autora wystawy. Obecnie mamy nietypową sytuację, ponieważ artysta nie żyje już od 37. lat. O Stanisławie Koniecznym opowie nam jego wnuczka Antonina Kałużna.

Jaki obraz dziadka wytworzył się w Pani wyobraźni, w Pani emocjach, na podstawie śladu jaki po sobie zostawił?

Antonina Kałużna- Przede wszystkim nasuwa mi się kilka słów-kluczy: pracowitość, skromność, na pewno duża wyobraźnia. Oprócz artysty drzemał w nim matematyk i chemik. Pierwsze moje zetknięcie z jego wizerunkiem to były oczywiście stare fotografie, kiedy to urzekł mnie swoim wyglądem. Mimo tego, że byłam małą dziewczynką to już wtedy zauważyłam, że był bardzo przystojnym mężczyzną. Miał kręcone włosy i piękne oczy. Nie dziwię się, że urzekł babcię ( Janinę Karczewską- Konieczną, również rzeźbiarkę, dop. G.T.-S.). Muszę przyznać, że byli trochę „fikuśną” parą, jeżeli można tak powiedzieć. Poznali się w Liceum Plastycznym, a ich miłość przetrwała aż do końca. Dziadek był bardzo małomówny, ale dynamiczny. Był człowiekiem czynu, bardzo pracowitym. Oprócz twórczości artystycznej, dodatkowej pracy zarobkowej (kreślił rysunki techniczne dla lotniska na Zaspie), wybudował dwa domy .

G.T.-S.- A jak Pani ocenia rzeźby Dziadka w kontekście czasu jaki upłynął od momentu ich powstania?

Czytaj więcej: Rozmowa z Antoniną Kałużną, wnuczką Stanisława Koniecznego

WYSTAWA CERAMIKI STANISŁAWA KONIECZNEGO

3.05.2018 r.



21 maja 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się wystawa ceramiki Stanisława Koniecznego (1933-1981), który w swoim dorobku artystycznym pozostawił dzieła uniwersalne o mocnym artystycznym przekazie.

Czytaj więcej: WYSTAWA CERAMIKI STANISŁAWA KONIECZNEGO

Andrzej Piwarski — malarstwo

21.04.2018 r.


16 kwietnia br. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy malarstwa Andrzeja Piwarskiego. Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski, o drodze twórczej artysty opowiedziała kurator galerii Grażyna Tomaszewska-Sobko.

Czytaj więcej: Andrzej Piwarski — malarstwo

Rozmowa z Andrzejem Janem Piwarskim

 16 kwietnia 2018 r.


Grażyna Tomaszewska-Sobko – W przypadku artystów, zazwyczaj to czego doznają w życiu, ma bardziej lub mniej ścisły związek z uprawianą sztuką. Zobaczyć to możemy również w Pańskim malarstwie. Może Pan opowiedzieć o tej transformacji jakiej ono ulegało w związku z podejmowanymi wyborami i postawami życiowymi ?

Andrzej Jan Piwarski – Właściwie transformacji, jako takiej, nie było. Miałem pewną linię twórczą, która do dzisiaj jest kontynuowana. Ona oczywiście ma jakieś zakręty, w lewo, w prawo, ale zasadniczo jeżeli chodzi o materię, o kompozycję, nie ulega zmianie. Zawsze dla mnie najważniejszą rzeczą w malarstwie były dwie warstwy. Warstwa pokazująca człowieka osadzonego w historii i warstwa malarska, ślad farby i to co się z nią dzieje aż do zaschnięcia. Zostaje ślad artysty, ślad jego działania. Zawsze moje malarstwo było strukturalne, fakturalne. Czasami próbowałem malować gładkie płaszczyzny, ale to „nie było moje”. Musiałem potem nałożyć więcej farby aby rozbudowywać płaszczyznę.

Czytaj więcej: Rozmowa z Andrzejem Janem Piwarskim

WARSZTATY PLASTYCZNE W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

19.04.2018 r.


10 i 11 kwietnia br. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyły się warsztaty twórcze z młodzieżą licealną Gdańska i Gdyni. Warsztaty prowadziła Maria Lepczak-Wysocka - autorka wystawy pt. OSOBLIWA Re:kolekcja. Po wprowadzeniu merytorycznym młodzież oddała się przyjemności tworzenia... W efekcie warsztatów powstały dzieła oryginalne o świeżej energii, również debiutanckie.

Fotorelacja:

Czytaj więcej: WARSZTATY PLASTYCZNE W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

WYSTAWA MALARSTWA ANDRZEJA PIWARSKIEGO

7.04.2018 r.


Jednym z wydarzeń artystycznych zaplanowanych na wiosnę 2018 roku będzie wystawa malarstwa Andrzeja Piwarskiego w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47. Andrzej Jan Piwarski urodził się w Warszawie w 1938 roku. Jest absolwentem gdańskiej PWSSP i najnowsza historia Gdańska jest ważną inspiracją twórczą artysty.

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA ANDRZEJA PIWARSKIEGO

OSOBLIWA Re: kolekcja / Maria Lepczak-Wysocka

 14-15.03.2018 r.


W poniedziałek, 12 marca 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul.Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Marii Lepczak-Wysockiej. Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski, o wystawie opowiedziała kurator Grażyna Tomaszewska-Sobko. Do oficjalnej części wernisażu autorka zaprosiła ekologów z Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku. Wieczór wernisażowy upłynął wśród wyjątkowych dzieł plastycznych. Autorka z artystyczną charyzmą wyjaśniała tajniki ekspozycji.

Prace prezentowane na wystawie „Osobliwa Re:kolekcja” składają się na kilka zbiorów, powstałych na przestrzeni ostatnich lat. Wystawa jest wynikiem nawiązania obopólnie inspirującej i twórczej współpracy artystki i ekologów z Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku. Szczytny cel prowadzonych warsztatów, to promowanie ekologicznego stylu życia za sprawą zauroczenia magią recyclingu oraz upcyklingu.

Czytaj więcej: OSOBLIWA Re: kolekcja / Maria Lepczak-Wysocka

Rozmowa z Marią Lepczak-Wysocką. Galeria ZPAP w Gdańsku. OSOBLIWA Re: kolekcja. Od 12 marca do 11 kwietnia 2018

 

Grażyna Tomaszewska-Sobko – Pierwsze pytanie które chciałabym zadać dotyczy tytułu wystawy: OSOBLIWA Re:kolekcja. Moim zdaniem ten tytuł jest bardzo wieloznaczny. Re ( z j. ang.) oznacza: ponownie, natomiast rekolekcja czytane łącznie kojarzy się z okresem poświęconym odnowie duchowej. Wyraz ten pochodzi z łaciny, recolligere oznacza zbierać na nowo, powtórnie. Czy właśnie te pojęcia miałaś na myśli nadając tytuł tej wystawie?

Maria Lepczak-Wysocka – Powiem szczerze, że to tytuł niezwykły. Ustalenie tytułu dla tak bogatej i różnorodnej wystawy nie jest proste. Lecz tym razem poczułam jakby wpłynęła na mnie pewna forma oświecenia.  Tytuł pojawił się sam. Osobliwość - to słowo, które mnie bardzo nastraja filozoficznie i duchowo. Re:kolekcja - to podkreślę jeszcze bardziej, bo jak wspomniałaś , wiąże się z okresem odnowy duchowej i skupienia, myślenia nad pewnymi sprawami. Jest to bardzo piękny moment, którym wpisujemy  się akurat w czas przedświąteczny. Dlatego uważam, że ten tytuł jest adekwatny do całości mojej prezentacji, bo stanowi ona zbiór różnych etapów mojego życia i kształtowania się postawy twórczej. Z pewnego rodzaju zamknięcia, wewnętrznego skupienia, przetworzyła się w postawę człowieka, który wychodzi do ludzi, na zewnątrz. Nie pozostając jednak bez własnego myślenia filozoficznego o sprawach doczesnych, ziemskich, dotyczących naszego bytu. To jest dla mnie szalenie istotne.

G.T.S. – Zajmujesz się rysunkiem, malarstwem, projektowaniem graficznym, serigrafią, formami unikatowymi. Na tej wystawie natomiast zobaczymy prace związane z recyklingiem i upcyklingiem. Pozwolisz, że ponownie odniosę się do definicji tych pojęć. Recykling to metoda ochrony środowiska naturalnego i zmniejszenia ilości odpadów przez ponowne wykorzystanie. Upcykling to forma przetwarzania wtórnego odpadów w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Chciałabym, abyś podała swoją definicję tych pojęć.

Czytaj więcej: Rozmowa z Marią Lepczak-Wysocką. Galeria ZPAP w Gdańsku. OSOBLIWA Re: kolekcja. Od 12 marca  do 11...

FINISAŻ WYSTAWY MALARSTWA JÓZEFA IZYDORA DOBROWOLSKIEGO

2.03.2018 r.


W piątkowy wieczór, 2 marca 2018 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul.Mariackiej 46/47 odbył się uroczysty finisaż wystawy twórczości Józefa Izydora Dobrowolskiego. Wystawę oficjalnie zamknął prezes Ryszard Kowalewski. Autor nie szczędził serdeczności licznie przybyłym gościom. Przyjaciele artyści z Wałbrzycha wystąpili ze specjalnymi dedykacjami.

Czytaj więcej: FINISAŻ WYSTAWY MALARSTWA JÓZEFA IZYDORA DOBROWOLSKIEGO

MARIA LEPCZAK-WYSOCKA / OSOBLIWA Re:kolekcja

17.02.2018 r.


12 marca 2018 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy twórczości Marii Lepczak-Wysockiej. Autorka osobliwej re:kolekcji nosi w sobie niezwykłą troskę o świat – życie, wodę, ziemię, skałę …  Jej wysoka świadomość zagrożeń antropogenicznych i energia twórcza złożyły się na powstanie prac o artystycznych walorach i proekologicznym przesłaniu.

Czytaj więcej: MARIA LEPCZAK-WYSOCKA / OSOBLIWA Re:kolekcja

WYSTAWA MALARSTWA JÓZEFA IZYDORA DOBROWOLSKIEGO W GALERII ZPAP

20.01.2018 r.


5 lutego 2018 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się wystawa malarstwa Józefa Izydora Dobrowolskiego. Ekspozycja nie rozpocznie się standardowo – wernisażem, ale zachęcamy do kontemplacji malarstwa już od pierwszego poniedziałku lutego. Autor zaplanował uroczyste zakończenie wystawy, na które już dzisiaj gorąco zapraszamy. Finisaż rozpoczniemy 2 marca 2018 r.o godz. 18.00.

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA JÓZEFA IZYDORA DOBROWOLSKIEGO W GALERII ZPAP

Spotkanie nt. papierowego wizerunku

25.11.2017 r.


23 listopada 2017 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się spotkanie tematyczne, na którym licznie zebrała się gdańska młodzież gimnazjalna i licealna. Spotkanie pod hasłem „Papierowy wizerunek" poprowadziła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle. Gościem specjalnym wydarzenia była Katarzyna Łukasik, autorka wystawy odbywającej się w galerii. Spotkanie przebiegło według zapowiedzi, czyli w oparciu o wystawę serigrafii Katarzyny Łukasik pt. „Kobiety" odbyła się analiza dzieła sztuki graficznej oraz dyskusja na temat nieosiągalnych standardów urody, ciała i wizerunku kreowanych w mediach.

FOTORELACJA:

Czytaj więcej: Spotkanie nt. papierowego wizerunku

PAPIEROWY WIZERUNEK / SPOTKANIE Z CYKLU „OSWOIĆ SZTUKĘ"

3.11.2017 r.


ZPAP Okręg Gdański zaprasza na spotkanie tematyczne pt. „Papierowy wizerunek”, które odbędzie się 23.11.2017 r. o godz. 13.30 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47.

Spotkanie prowadzone będzie w oparciu o wystawę grafiki Katarzyny Łukasik zatytułowanej „Kobiety” i obejmie:

Czytaj więcej: PAPIEROWY WIZERUNEK / SPOTKANIE Z CYKLU „OSWOIĆ SZTUKĘ"

Katarzyna Łukasik — grafika

31.10.2017 r.


W poniedziałkowy wieczór 30 października 2017 r. odbył się wernisaż wystawy twórczości Katarzyny Łukasik p.t. „Kobiety". Oficjalnego otwarcia wystawy dokonał prezes Ryszard Kowalewski. Sylwetkę twórczą autorki szeroko przedstawiła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle. Na ekspozycję złożyły się cykle serigrafii traktujące o kobietach, o społecznych oczekiwaniach wobec kobiet, o współczesnym pojmowaniu kobiecości, o problematyce komercjalizacji w aspekcie dzisiejszej kobiety....

Czytaj więcej: Katarzyna Łukasik — grafika

Z Katarzyną Łukasik o papierowym wizerunku rozmawia Ida Łotocka-Huelle

27 października 2017 r.


I.Ł. Jaka jest historia pani peregrynacji artystycznych?

K.Ł. Dość nietypowa. Do Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotarłam drogą okrężną, przez Łódź, gdzie kończyłam studia i Kraków, w którym robiłam doktorat. Najważniejsze punkty na tej drodze to dyplom z fotografii, który uzyskałam u prof. Grzegorza Przyborka oraz aneks z grafiki u prof. Andrzeja Smoczyńskiego.

I.Ł. Prace w naszej galerii na wystawie zatytułowanej „Kobiety”, w jakiej technice są wykonane?

K.Ł. Serigrafii, czyli sitodruku.

I.Ł. Szlachetna, klasyczna technika. Nie korzysta pani z komputera?

K.Ł. W pewnym stopniu tak. Korzystam z fotografii przygotowywanej komputerowo, ale potem następuje etap drukowania, które wykonuje się ręcznie.

I.Ł. Inspiracją są kobiety, a właściwie ich twarze.

K.Ł. W ostatnich pracach tak, ale generalnie moje projekty dotyczą problemów społecznych inspirowanych codziennością. Pomysł najnowszego cyklu grafik wziął się z przeglądania czasopism i zawartych w nich reklam. Wszystkie bez wyjątku przedstawiają kobiety, które nie istnieją naprawdę: idealne, wymuskane, bez mikroskopijnych nawet zmarszczek i wad wizerunku. Kobiety bez wieku i mimiki. To nierealna bajka stworzona przez programy komputerowe służące oddaleniu prawdy od rzeczywistości. Sama mam córkę i wiem, jaki jest z tym problem, czym te wizerunki skutkują w psychice nastolatek, jak się nimi przejmują, jak ważne jest postrzeganie wyglądu przez środowisko koleżanek. Postanowiłam wybrać te piękne twarze i zwrócić uwagę na to, że one też podlegają zmianom. Jak wszystko.

Czytaj więcej: Z Katarzyną Łukasik o papierowym wizerunku rozmawia Ida Łotocka-Huelle 

KATARZYNA ŁUKASIK / KOBIETY

10.10.2017 r.


30 października 2017 r. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy serigrafii Katarzyny Łukasik. Przed nami oryginalna wystawa autorki prac o odważnych, charyzmatycznych artystycznych interpretacjach generalnych zjawisk. Komunikat artystyczny grafiki Katarzyny Łukasik najtrafniej ujął Maciej Siembieda w emocjonującym eseju "KOBIETY wystawa serigrafii";

Czytaj więcej: KATARZYNA ŁUKASIK / KOBIETY

Bożena Duda — malarstwo

1.10.2017 r.



25 września 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Bożeny Dudy. Uczestników wernisażu powitał prezes Ryszard Kowalewski, w tajniki twórczości Bożeny Dudy wprowadziła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: Bożena Duda — malarstwo

Z Bożeną Dudą o prawdzie w sztuce rozmawia Ida Łotocka-Huelle

22 września 2017 r.


I.Ł. Obecna wystawa podsumowuje 45 lat pani pracy twórczej, czy zatytułowała pani w jakiś sposób przewodnią myśl wystawy?

B.D. Na wystawę wybrałam obrazy reprezentatywne dla tych 45 lat i dla mnie ważne. Prawda jest ich myślą przewodnią. Warto walczyć o prawdę i prawda się opłaca, chociaż zawsze jest pierwszą ofiarą wojny.

I.Ł. Mocne słowa w aspekcie tak subtelnego, wysublimowanego malarstwa.

B.D. Tak bywa.

I.Ł. Zatem postać, która pojawia się w pani obrazach to postać poszukująca. Porusza się w wyjątkowych, pustych przestrzeniach. Czy jest to poszukujące prawdy alter ego autorki?

B.D. Można tak powiedzieć. Warto żyć tylko dla prawdy, a sztuka to życie.

I.Ł. Pani malarstwo znam od wielu lat. Moja przyjaciółka kolekcjonowała pani obrazy i zawsze mnie one fascynowały. Ich świat wydaje się hermetyczny, w związku z tym sugeruje poszukiwanie prawdy wewnętrznej. Biorąc pod uwagę niezwykłą konsekwencję w kontynuowaniu tego stylu, czy to jest jakaś pani trwała kondycja?

Czytaj więcej: Z Bożeną Dudą o prawdzie w sztuce rozmawia Ida Łotocka-Huelle 

WYSTAWA MALARSTWA BOŻENY DUDY Z OKAZJI JUBILEUSZU 45-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

10.09.2017 r.


25 września 2017 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się ważna, bo jubileuszowa prezentacja malarstwa Bożeny Dudy. Bożena Duda jest autorką oryginalnych dzieł malarskich o refleksyjnej energii. Obrazuje zjawiskowy imaginatywny świat z osobliwą dynamiką, niczym w muzyce — maestoso, spianato i tranquillo.

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA BOŻENY DUDY Z OKAZJI JUBILEUSZU 45-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

Maciej Biberstein — malarstwo, rysunek

22.08.2017 r.


21 sierpnia br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Macieja Bibersteina. Oficjalne otwarcie rozpoczął prezes Ryszard Kowalewski. Autor wystawy ofiarował liczne swoje szkice uczestnikom wernisażu oświadczając, że otwiera nowy rozdział w swojej karierze twórczej.

Fotorelacja:

Czytaj więcej: Maciej Biberstein — malarstwo, rysunek

Z Maciejem Bibersteinem o prawdziwym, podskórnym życiu rozmawia Ida Łotocka-Huelle

17 sierpnia 2017 r.


I.Ł. W naszej galerii prezentuje Pan malarstwo, ale nie tylko. Jaki zamysł towarzyszy wystawie?

M.B. To wystawa malarstwa i rysunku. Pokazuję również swoje albumy, szkicowniki, książki artystyczne, które tworzyłem ostatnimi czasy.

I.Ł. Czyli artystyczny diariusz?

M.B. Coś w tym rodzaju. To obrazy z ostatnich 2 lat, ale sięgające również mojej dawnej ikonografii. Jestem obecnie w momencie przełomowym. Planuję stworzyć pewną specyficzną artystyczną książkę.

I.Ł. Zajmuje się Pan również fotografią.

M.B. I nie chwaląc się, tylko informacyjnie powiem, że w 1998 r., rok po ukończeniu studiów otrzymałem nagrodę za najlepsze zdjęcia portretowe miesięcznika „Foto”, a jednoosobowym jury był Krzysztof Gierałtowski, bardzo ważna dla polskiej fotografii postać.

Czytaj więcej: Z Maciejem Bibersteinem o prawdziwym, podskórnym życiu rozmawia Ida Łotocka-Huelle 

WYSTAWA MALARSTWA I RYSUNKU MACIEJA BIBERSTEINA

16.08.2017 r.


21 sierpnia br. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy twórczości Macieja Bibersteina. W galerii zagoszczą kompozycje o ogromnej sile oddziaływania, intensywnych barwach, z plastyczną rekonstrukcją rzeczywistości. Maciej Biberstein jest autorem niezwykłych wypowiedzi artystycznych i wyraża się twórczo w wielu dziedzinach sztuki. W osobiste motywacje artystyczne autor wystawy wtajemnicza w ideowym résumé:

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA I RYSUNKU MACIEJA BIBERSTEINA

Piotr Kowalski — kaligrafia

18.07.2017 r.


17 lipca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 prezes Ryszard Kowalewski oficjalnie otworzył ekspozycję prac Piotra Kowalskiego. Prezes przybliżył uczestnikom wernisażu sylwetkę twórczą Piotra Kowalskiego, przedstawił inspiracje Kaligrafa i zwrócił uwagę na relacje plastyczno-literackie wystawy. Piotr Kowalski podkreślił odprężający charakter wystawy, który zaakcentował wcześniej filuternym tytułem ekspozycji „Kotom też należy się wystawa kaligrafii”.

Czytaj więcej: Piotr Kowalski — kaligrafia

Rozmowa z Piotrem Kowalskim — artystą plastykiem, autorem wystawy p.t. „Kotom też należy się wystawa kaligrafii”


Ryszard Kowalewski: Piotrze, proszę opowiedz kiedy zetknąłeś się z liternictwem i ładnym pisaniem?

Piotr Kowalski: Liceum Plastyczne ukończyłem w Szczecinie. W szkole nauczyciel liternictwa odkrył, że potrafię sprawnie i zręcznie ładnie pisać. Od trzeciej klasy byłem „wykorzystywany” do wykonywania na rzecz szkoły plakatów, transparentów, szyldów itp.

R.K.: Jak dalej potoczyły się twoje przygody ze sztukami pięknymi?

Czytaj więcej: Rozmowa z Piotrem Kowalskim — artystą plastykiem, autorem wystawy p.t. „Kotom też należy się...

WYSTAWA KALIGRAFII PIOTRA KOWALSKIEGO

3.07.2017 r.


Piotr Kowalski przygotowuje niezwykłą wystawę, którą zatytułował „Kotom też należy się... wystawa kaligrafii”. Prezentacja obejmie prace z dziedziny kaligrafii inspirowane literaturą o kotach – najpopularniejszych zwierzętach domowych na świecie.

Czytaj więcej: WYSTAWA KALIGRAFII PIOTRA KOWALSKIEGO

Jan Masa — fotografia

15.06.2017 r.



12 czerwca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy fotografii autorstwa Jana Masy. Gości wernisażowych powitał prezes Ryszard Kowalewski. Rozstrzygnięcia twórcze, ważne etapy w biografii artystycznej i plastyczną koncepcję cyklu Spaces Jana Masy naświetliła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle. Jan Masa podziękował gościom za uczestnictwo w wernisażu, wyraził wdzięczność swoim bliskim i zaprosił do dalszych konwersacji przy kieliszku wina. Spotkanie upłynęło w radosnej i życzliwej atmosferze. Wystawa potrwa do 12 lipca 2017 r. Gorąco zapraszamy.

Czytaj więcej: Jan Masa — fotografia

Z Janem Masą o przestrzeniach w mentalnym obiektywie rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Gdańsk 9 czerwca 2017 r.


I.Ł. W naszej związkowej galerii prezentuje pan cykl fotografii zatytułowany „Spaces” czyli przestrzenie. Faktycznie to obrazy wnętrz, przestrzeni wewnętrznych. Skojarzenia i konteksty nasuwają się same. Czy to również przestrzenie psychiki człowieka?

J.M. To przestrzenie w rozumieniu szerokim. Uważam, że to, co widzimy, namacalne, to nie jest wszystko. Sfera spirytualna, duchowa jest tak samo ważna, o ile nie najważniejsza. Często ludzie ubodzy materialnie są szczęśliwsi, niż ludzie bogaci.

I.Ł. Może mają mniejszy dostęp do informacji, które czynią człowieka nieszczęśliwym?

J.M. Czy ja wiem? Im dłużej żyję, tym mam więcej pytań, a mniej odpowiedzi. Uważam, że człowiek jest istotą poszukującą. Ten, kto twierdzi że znalazł, może się bardzo mylić. Mógł znaleźć jakiś wycinek rzeczywistości np. zawód, miejsce, w którym czuje się szczęśliwy. Ale to tylko przystanek.

I.Ł. Można powiedzieć, że znalazł, ale tylko punkt wyjścia do dalszych poszukiwań?

Czytaj więcej: Z Janem Masą o przestrzeniach w mentalnym obiektywie rozmawia Ida Łotocka-Huelle

JAN MASA / FOTOGRAFIA Z CYKLU „SPACES”

27.05.2017 r.





Światło, odbicie, rozproszenie, tajemnica, droga... Silne metafizyczne korelacje w fotografii Jana Masy sprawiają, że przyswojenie artystycznej wypowiedzi jest prawdziwym przeżyciem, duchową podróżą po przestrzeniach wykreowanych światłem, spokojem, wyobraźnią. Wystawa fotografii Jana Masy rozpocznie się 12 czerwca br. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47.

Czytaj więcej: JAN MASA / FOTOGRAFIA Z CYKLU „SPACES”

Giennadij Jerszow — rzeźba

8.05.2017 r.


8 maja 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Giennadija Jerszowa. Oficjalnego otwarcia dokonała kurator galerii Ida Łotocka-Huelle, która w swojej wypowiedzi szeroko przedstawiła dokonania artystyczne Giennadija Jerszowa, jego monumentalne realizacje.

Czytaj więcej: Giennadij Jerszow — rzeźba

Z Gienadijem Jerszowem o sile figury rozmawia Ida Łotocka-Huelle

5 maja 2017 r.


I.Ł. Obecna wystawa to retrospektywa w formie plansz pańskiej twórczości – rzeźby monumentalnej.

G.J. Tak, to pomniki zrealizowane w Polsce i na Ukrainie.

I.Ł. Czy gdzieś jeszcze tworzył Pan pomniki?

G.J. W Rumunii w Bukareszcie pomnik Tarasa Szewczenki, romantycznego pisarza ukraińskiego. Niestety nie mam planszy z tą rzeźbą.

I.Ł. Skąd płyną zamówienia? Tak kosztowne realizacje to pewnie zamówienia publiczne, kościelne, jakieś instytucje?

G.J. Tak, ale sam sobie szukam tematu takiego, w którym mam dużo do powiedzenia. Jeżeli wszystko układa się dobrze, temat urasta w pomnik.

I.Ł. Ci wielcy ludzie to pański wybór. Co w nich pana pociąga?

G.J. Różne rzeczy: osobowości, różne tematy historyczne, religijne, kwestie kulturowe.

I.Ł. Pomnik Jana Pawła II w Toruniu. W pana wydaniu to niezwykle skupiona postać z pochyloną głową i cierpliwym uśmiechem na twarzy. Jak przebiega proces uzyskiwania takiej ekspresji?

G.J. Praca nad taką rzeźbą wymaga spokoju, dobrego klimatu, wewnętrznej harmonii.

Czytaj więcej: Z Gienadijem Jerszowem o sile figury rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Anna Baranowska — malarstwo

21.03.2017 r.


21 marca 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Anny Baranowskiej. Zebranych przywitał prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP Ryszard Kowalewski, o plastycznych inspiracjach autorki, wyborach i środkach artystycznego  wyrazu opowiedziała kurator Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: Anna Baranowska — malarstwo

Z Anną Baranowską o wystawie „Kwadrat do kwadratu” i o łamaniu reguł szachowego pola rozmawia Ida Łotocka-Huelle

17 marca 2017 r.



I.Ł. Pokazuje pani na wystawie obrazy olejne. Czy to jedyna technika w jakiej się pani wypowiada?

A.B. Pracuję jeszcze w technice akrylowej, ale rzadko, bo jest dla mnie za mało elastyczna. Poza tym robię grafikę artystyczną – linoryt kolorowy, a wcześniej biało-czarny. Teraz czerń i biel „wskoczyły” do malarstwa, z czego się cieszę, bo udało mi się uspokoić gamę kolorystyczną. Wcześniej dominowała czerwień, teraz pozostała w akcentach, aby przełamać szarości i beże. Jednak moim zamysłem było, aby prace miały charakter graficzny.

I.Ł. W sensie budowania formy? Aby strukturalny dla obrazu nie był kolor?

A.B. Tak, chodzi o formę, tą która jest u źródeł mojej inspiracji, a jest nią czaturanga.

Czytaj więcej: Z Anną Baranowską o wystawie „Kwadrat do kwadratu” i o łamaniu reguł szachowego pola rozmawia Ida...

KWADRAT do KWADRATU — WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ANNY BARANOWSKIEJ

3.03.2017 r.

 


20 marca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Anny Baranowskiej. "KWADRAT do KWADRATU" to samorzutny tytuł ekspozycji o mocnych matematycznych konotacjach. W kompozycjach malarskich Anny Baranowskiej przewodzi kontrast, harmonia, symetria, geometria, paralelizm, multiplikacja, zwielokrotnianie i reguła.

Czytaj więcej: KWADRAT do KWADRATU — WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ANNY BARANOWSKIEJ

Jacek Kucaba — rzeźba

13.02.2017 r.


W poniedziałkowy wieczór 13 lutego br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy rzeźby Jacka Kucaby. Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski przybliżając zgromadzonym sylwetkę twórczą autora. Jacek Kucaba w swojej wypowiedzi wspomniał, że w Gdańsku zawsze spotyka się z dużą życzliwością i z przyjemnością przedstawia swoje prace w przestrzeni Galerii ZPAP.

Czytaj więcej: Jacek Kucaba — rzeźba 

WYSTAWA RZEŹBY Z CYKLU "PARTYTURA"

1.02.2016 r.

Spotkanie z twórczością Jacka Kucaby to uczestnictwo w oryginalnym artystycznym wydarzeniu. Rzeźby Jacka Kucaby zestawione w autorskiej ekspozycji eskalują intelektualny artystyczny komunikat, który w odbiorze determinuje wysublimowane wrażenia, indywidualne wykładnie, głęboką refleksję... Realizacje rzeźbiarskie Jacka Kucaby to niezwykła egzemplifikacja nieodwracalności losu, przemijania, piękna istnienia, obecności sztuki.

Czytaj więcej: WYSTAWA RZEŹBY Z CYKLU "PARTYTURA"

Z Jackiem Kucabą o wystawie rzeźby pt. „Partytura” rozmawia Ida Łotocka–Huelle

21 stycznia 2017 r.

I.Ł. „Partytura”, czyli przełożenie dźwięków na zapis symboliczny, najczęściej graficzny, ty zapisujesz je w formie rzeźbiarskiej Skąd ten pomysł?

J.K. Pojęcie partytury odnosi się do zapisu utworów przeznaczonych na wiele instrumentów. Poszczególne głosy notowane są jeden nad drugim, dzięki czemu można wyobrazić sobie brzmienie instrumentów grających jednocześnie. Tak wyobrażam sobie również odbiór dzieła plastycznego jako rodzaj niesłyszalnej, choć wielogłosowej partytury, którą na bieżąco tworzą odbiorcy. Prezentowany cykl jest rodzajem osobistej próby przełożenia dźwięków na język formy.

I.Ł. Partytura w zapisie przyjmuje formę symboliczno-graficzną , u ciebie przyjmuje formę bardzo materialną, przestrzenną. To jest oczywiście wyobraźnia rzeźbiarza. Inspirują cię więc dźwięki z otaczającego świata, które są dla ciebie tak dotkliwe, że aż materialne?

J.K. Świat, który nas otacza, jest też światem dźwięku, wrzawy, chaosu, ale i dosłyszalnej pewnej melodii, układów synchronicznych w końcu muzyki. Stosuję pewną próbę uporządkowania tych doznań. To dwanaście małych płaskorzeźb i zwornikowa forma centralna: człowiek, który dyryguje i odbiera otaczający go dźwięk, jest poddany oddziaływaniu dźwięku, który go niejako przekształca, deformuje. Zauważmy zewsząd słyszymy dziś odgłosy: samochodów, urządzeń, wszechobecnych telewizorów, reklam, mieszających się stylów muzycznych sączących się ze sklepów. W tej polifonii czy też kakofonii próbuję odnaleźć formę materialną fali dźwiękowej, która nas atakuje, przekształca, osacza i wpływa na samopoczucie. Oczywiście nie jestem pierwszy, który podejmuje próbę przełożenia dźwięku na formę czy kolor.

Czytaj więcej: Z Jackiem Kucabą o wystawie rzeźby pt. „Partytura” rozmawia Ida Łotocka–Huelle

Ida Łotocka-Huelle — malarstwo, rysunek

9.01.2016 r.



Pierwsza wystawa w 2017 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 została otwarta. Poniedziałkowy wieczór 9 stycznia wśród eksponowanych dzieł malarskich odbył się w wyjątkowej atmosferze. Galeria prezentuje wystawę twórczości Idy Łotockiej-Huelle. Oficjalnego otwarcia dokonał Prezes Ryszard Kowalewski w swej wypowiedzi przytaczając fragment artykułu teoretycznego autorstwa Idy Łotockiej-Huelle. Autorka w swoim wystąpieniu poinformowała gości wernisażowych, że „Ogrody umysłu” są zamknięciem rocznego projektu, na który składają się się obrazy, rysunki i artykuł teoretyczny zamieszczony m.in w katalogu towarzyszącym wystawie i który uzyskał stypendium kulturalne Marszałka Województwa Pomorskiego.

Czytaj więcej: Ida Łotocka-Huelle — malarstwo, rysunek

Ogrody umysłu, czyli o możliwościach sztuki

 



Poznanie

Sztuka, jak inne niezwiązane bezpośrednio z zabezpieczeniem bytu aktywności człowieka jest formą nadawania kształtu świadomości świata i własnej jaźni. Poznanie i samopoznanie możliwe jest jedynie poprzez nasze ludzkie władze umysłowe. To kontakt człowieka z samym sobą gwarantuje orientację w świecie, dodajmy, że jedynie w ludzkim świecie, bo świat innych istot pozostaje hermetyczny i dla nas niedostępny. Przeświadczenie, że rzeczywistość jest tym, czego doświadczamy paradoksalnie wyłącza nas z uniwersum. Doświadczamy bowiem jedynie ludzkiej rzeczywistości. Nigdy nie będziemy mieli udziału w rzeczywistości kota czy ptaka, bo nie mamy jego struktur poznawczych. Nasze struktury poznawcze ograniczają nas, ale również rozszerzają nasz świat poza doświadczenie. Światy wirtualne, pozbawione materialnego oporu zdają się mieć większy wpływ na nasze emocjonalne życie, niż zdominowanie przez sensoryczne doznania cielesne peregrynacje. To wpływ hipnotyczny, uzależniający. Status ontologiczny świata wydaje się być bez znaczenia. Dla procesów mentalnych wystarczą symulacje. Bez samopoznania zagubimy się w możliwościach naszego umysłu. Szansą na samopoznanie jest sztuka.

Czytaj więcej: Ogrody umysłu, czyli o możliwościach sztuki

OGRODY UMYSŁU — WYSTAWA W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

30.12.2016 r.


Pierwszy wernisaż w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 w 2017 roku odbędzie się już w styczniu. Roczny cykl wystaw rozpocznie wystawa malarstwa Idy Łotockiej-Huelle. Na ekspozycję złożą się najnowsze prace — powstałe w ciągu ostatniego roku. "Ogrody umysłu" — taki tytuł nadała autorka planowanej wystawie.

Czytaj więcej: OGRODY UMYSŁU — WYSTAWA W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

Stanisław Olesiejuk — rysunek

21.11.2016 r.


21 listopada 2016 r. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku odbyło się uroczyste otwarcie wystawy rysunku Stanisława Olesiejuka zatytułowanej Nokturn". Oficjalne wystąpienia rozpoczął serdecznym powitaniem prezes Ryszard Kowalewski. Wiceprezes Ida Łotocka-Huelle w swojej wypowiedzi przybliżyła merytoryczne aspekty twórczości Stanisława Olesiejuka i odkryła, że wystawę autor zadedykował prof. Blance Gul-Olszewskiej, która w tym roku odeszła pozostawiając cenny dar jakim bez wątpienia jest jej dorobek pedagogiczny, który między innymi wpłynął na ukształtowanie osobowości twórczej Stanisława Olesiejuka.

Czytaj więcej: Stanisław Olesiejuk — rysunek

Ze Stanisławem Olesiejukiem o „Nokturnie” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

19 listopada 2016 r.

 


 

I.Ł. Nokturn to obraz nocy?

S.O. Może niezupełnie nocy kojarzonej z porą dnia, ale z czasem przemijania, odchodzenia, transformacji, pożegnania. Chodzi o szeroki sens tego pojęcia, o ładunek filozoficzny.

I.Ł. Czyli ogromny ładunek narracyjny, choć rysunki wydają się abstrakcyjne. Rzeczywiście, teraz dostrzegam, że mają ciężar kamienia, nagrobnej płyty.

S.O. Dobre skojarzenie, bo jest to rodzaj epitafium, które odwołuje się do określonych sytuacji z mojego życia, do osób, które zaistniały, odcisnęły na mnie swoje piętno i odeszły. Osób, z którymi los zetknął mnie bezpośrednio, jak i ważnych dla mnie twórców, znanych ze swych dzieł i historii Sztuki.

Czytaj więcej: Ze Stanisławem Olesiejukiem o „Nokturnie” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Kolory XX — malarstwo Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos

18.10.2016 r.

 


17 października 2016 r. odbyło się otwarcie wystawy malarstwa Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47. Licznie przybyłych gości wernisażowych przywitała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, przybliżyła następnie sylwetkę twórczą autorki wystawy. Jadwiga Sankowska-Raftopulos opowiedziała o swoich decyzjach artystycznych i inspiracjach.

Czytaj więcej: Kolory XX — malarstwo Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos

Z Jadwigą Sankowską Raftopulos o energii genetycznej kobiecości Rozmawia Ida Łotocka-Huelle. 13 października 2016 r.

17.10.2016 r.

 


I.Ł. Czy to genetyczny zapis kobiecości zainspirował Cię do cyklu obrazów „Kolory XX”?

J.S.R. Zainspirowały mnie same kobiety. Ich wrażliwość i energia.

I.Ł. Na obrazach widać ich ciała, ale nie tylko. Rozmywają się kontury, przenikają kolory, postać stapia się z otoczeniem.

J.S.R. Zespala się ze światem.

I.Ł. Czyli nie tylko ciało, w takim podejściu do modela jest element duchowy, kontemplacyjny, zawarłaś go w malarskiej materii.

J.S.R. Techniki są różne, w zależności, którą kobietę maluję. Ja je wszystkie znam. Znam ich losy, myśli. Oczywiście ich nie ujawniam, bo to intymna sfera, przetwarzam ją i zamykam w obrazie.

I.Ł. A tytułowe kolory, to piękny pomysł nazywać kobiety kolorami. Czy to kolor aury, która je spowija?

Czytaj więcej: Z Jadwigą Sankowską Raftopulos o energii genetycznej kobiecości Rozmawia Ida Łotocka-Huelle. 13...

Helena Sadłek — batik

14.09.2016 r.


12 września br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul.Mariackiej 46/47 odbyło się otwarcie wystawy batiku Heleny Sadłek. Wernisaż rozpoczęła wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, która przybliżyła merytorycznie batikowe kompozycje Heleny Sadłek.

Czytaj więcej: Helena Sadłek — batik

Z Heleną Sadłek o Poczwarkach i Motylach rozmawia Ida Łotocka

10 września 2016 r.

 



I.Ł. Heleno, wyczytałam w twojej biografii, że nie studiowałaś w Gdańsku.

H.S. Jestem desantem z Lublina. Tam studiowałam w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej. Byłam pierwszym rocznikiem, od którego zaczął się ten kierunek. Przyjechały wielkie sławy z Krakowa i Warszawy: Marian Bogusz, Ryszard Winiarski, Witold Urbanowicz. Mieliśmy wspaniałych profesorów. Dyplom zrobiłam z grafiki w pracowni Danuty Kołwzan-Nowickiej.

I.Ł. A gdzie nauczyłaś się batiku?

Czytaj więcej: Z Heleną Sadłek o Poczwarkach i Motylach rozmawia Ida Łotocka

"POCZWARKI I MOTYLE" WYSTAWA BATIKU W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

03.09.2016 r.


Helena Sadłek wytrawna malarka, której prace cechuje rozsmakowanie się w barwach natury, w kolorycie emocji wspieranych fascynacją otoczeniem. Jej twórczość to czerpanie z natury, z zapachu, z oddechu, powietrza, z wrażeń i ich obrazowanie, przeistaczanie w linie, kształt, kolor aż powstaje wypowiedź - osobista, malarska, ważna….

Czytaj więcej: "POCZWARKI I MOTYLE" WYSTAWA BATIKU W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

ŚWIĘTO ULICY MARIACKIEJ W GDAŃSKU

28.08.2016 r.


W tym roku święto ulicy Mariackiej wypadło 27 sierpnia i w Galerii ZPAP przy ulicy Mariackiej 46/47 odbywało się spotkanie z autorami aktualnej wystawy. Katerina Ocheredko, Tetiana Ocheredko i Vitaliy Muryn prowadzili rozmowy z gośćmi galerii o malarstwie, o wizycie w Gdańsku, o pasji twórczej... Wszystko w atmosferze szczęśliwości, zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim Święta ulicy Mariackiej -"Na Mariackiej w Siódmym Niebie".

Fotorelacja;

Czytaj więcej: ŚWIĘTO ULICY MARIACKIEJ W GDAŃSKU

K.Ocheredko, T.Ocheredko, V.Muryn — malarstwo

9.08.2016 r.


8 sierpnia 2016 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy malarstwa trojga ukraińskich artystów - Kateriny Ocheredko, Tetiany Ocheredko oraz Vitaliy'a Muryna. Otwarcia oficjalnie dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle. Oficjalną wypowiedź wygłosił również Konsul - Kierownik Konsulatu Ukrainy w Gdańsku Łew Zacharczyszyn.

Czytaj więcej: K.Ocheredko, T.Ocheredko, V.Muryn — malarstwo

Z Kateryną i Tatianą Ocheredko oraz z Vitalijem Murynem rozmawia Ida Łotocka-Huelle

29 lipca 2016 r. / 3.08.2016 r.


I.Ł. Jak trafiliście z Ukrainy do Gdańska?

V.M. Znaleźliśmy w Internecie, każdy z nas z osobna, bo wcześniej nie znałem się z dziewczynami, zaproszenie dla ukraińskich malarzy do uczestnictwa w międzynarodowym, polsko-angielskim projekcie: film o życiu i twórczości Van Gogha. Nasze zadanie miało polegać na wykonywaniu obrazów do animacji. Zgłosiliśmy się i oto jesteśmy. Malujemy obrazy Van Gogha klatka po klatce, a one ożywają. Połowa z nich jest czarno-biała, a połowa kolorowa.

Czytaj więcej: Z Kateryną i Tatianą Ocheredko oraz z Vitalijem Murynem rozmawia Ida Łotocka-Huelle

ARTYŚCI Z UKRAINY W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

31.07.2016


 

Galeria ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 gościć będzie trzech ukraińskich artystów. 8 sierpnia 2016 roku, w poniedziałek odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Kateryny Ocheredko, Tetiany Ocheredko oraz Vitaliy'a Muryna.

Czytaj więcej: ARTYŚCI Z UKRAINY W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

Barbara Gruszka — malarstwo

4.07.2016 r.


4 lipca 2016 roku o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpoczęło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Barbary Gruszki. Wernisaż rozpoczęła analitycznym wprowadzeniem wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, która skierowała uwagę gości na fundamentalne dla plastycznego działania światło, które w kompozycjach Barbary Gruszki jest istotnym i szczególnie interesującym elementem.

Czytaj więcej: Barbara Gruszka — malarstwo

Z Barbarą Gruszką o marokańskim świetle rozmawia Ida Łotocka-Huelle

1 lipca 2016 r.


I.Ł. Co zainspirowało panią do stworzenia tego cyklu obrazów i czy miała pani pokusę, aby go jakoś zatytułować?

B.G. Zastanawiałam się, ale w końcu zostawiłam wystawę bez tytułu, choć samo się prosi, aby nazwać ją „Maroko”, albo nadać jej tytuł bardziej rozbudowany. Niestety wszystko, co przychodziło mi do głowy, wydawało się banalne. Zostawiłam bez.

I.Ł. Są to „obrazki z podróży”?

B.G. Podróż do Maroka odbyłam trzy lata temu i do tej pory jest ona dla mnie źródłem inspiracji. Praca nad cyklem obrazów zajęła mi dwanaście miesięcy. To zdawałoby się niewielki plon, ale do niektórych obrazów wracałam wielokrotnie.

I.Ł. To taka metoda pracy, czy dylemat każdego artysty, kiedy skończyć pracę i postawić kropkę nad „i”?

Czytaj więcej: Z Barbarą Gruszką o marokańskim świetle rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA MALARSTWA BARBARY GRUSZKI

13-14.06.2016 r.

 


4 lipca 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy malarstwa Barbary Gruszki.

Lawsonia, szafran, mięta, indygo – świat barw w marokańskim świetle układa się w pejzaż manufaktury, gdzie kadzie wypełnione barwnikami stanowiące główny multiplikacyjny element kompozycji upajają przejściami tonalnymi, subtelnym rytmem i harmonią (Farbiarnia skór, 2015, akryl 70 x 80 cm).

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA BARBARY GRUSZKI

Mariusz Sładczyk — grafika cyfrowa

30.05.2016 r.


W ostatni majowy poniedziałkowy wieczór 2016 roku prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP Ryszard Kowalewski w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/ 47 uroczyście otworzył wystawę twórczości Mariusza Sładczyka zatytułowaną „Krechy i kreski”. Goście wernisażowi, którzy licznie przybyli na spotkanie ze sztuką nie kryli zainteresowania ekspozycją więc autor oddał się, z widoczną przyjemnością, objaśnieniom, komentarzom, dyskusji… Wystawa prezentuje kilkanaście zajmujących, nasyconych plastyczną energią prac z zakresu grafiki i rysunku.

Czytaj więcej: Mariusz Sładczyk — grafika cyfrowa

Z Mariuszem Sładczykiem o krechach i kreskach rozmawia Ida Łotocka-Huelle

20 maja 2016 r.


I.Ł. Jesteś grafikiem. Jaka była twoja droga artystyczna, jak zdobywałeś graficzne „szlify”?

M.S. Po kolei doświadczenia plastyczne: najpierw w Bydgoszczy liceum plastyczne, potem studia w PWSSP w Gdańsku, w 1984 r. dyplom u profesora Marka Freudenreicha w Pracowni Projektowania Graficznego. Po studiach jako freelancer wolny grafik, później trochę pracowałem w KMPiK-u na stanowisku plastyka i szefa galerii, która wtedy była znaczącą galerią na Długim Targu, ale niestety czasy się zmieniły i zamieniono ją na bank. Potem w latach 1990-2000 w Akademii Sztuk Pięknych — już podówczas, najpierw jako asystent, potem w samodzielnej pracowni projektowania przy pomocy komputerów. To była wtedy nowość na polskim rynku graficznym. Prowadziłem również własne studio projektowania graficznego. W 2000 r. pojawiła się możliwość pracy w Turcji, więc natychmiast z niej skorzystałem. W Ankarze na uniwersytecie Bilkent spędziłem 12 lat na Wydziale Sztuk Pięknych Architektury i Projektowania w Katedrze Projektowania Graficznego, którą to katedrę nazywaliśmy filią gdańskiej ASP, bo w tym czasie pracowało tam pięcioro nauczycieli z Gdańska. Do Polski wróciłem jesienią 2012 roku, od marca 2013r. jestem dziekanem Wydziału Sztuki Nowych Mediów w Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku.

Czytaj więcej: Z Mariuszem Sładczykiem o krechach i kreskach rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA GRAFIKI I RYSUNKU MARIUSZA SŁADCZYKA

2.05.2016 r.


Kolejną wystawą w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 będzie ekspozycja rysunków i grafik autorstwa Mariusza Sładczyka p.t. „Krechy i kreski”. Oficjalne otwarcie odbędzie się 30 maja 2016 r.

Czytaj więcej: WYSTAWA GRAFIKI I RYSUNKU MARIUSZA SŁADCZYKA

Jarosław Viking Olszewski — malarstwo

25.04.2016 r.


Poniedziałkowy wieczór ostatniego tygodnia kwietnia 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku rozpoczął niezwykłą ekspozycję pod tytułem "Ktoś". Oficjalnego otwarcia wystawy twórczości Jarosława Vikinga Olszewskiego dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle. Zgromadzeni goście nie kryli fascynacji pracami prezentowanymi na wystawie.

Czytaj więcej: Jarosław Viking Olszewski  — malarstwo

Z Jarosławem „Vikingiem” Olszewskim o wędrującym punkcie widzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

22 kwietnia 2016 r.


I.Ł. Studiowałeś malarstwo, ale twoje prace bardziej przypominają grafikę. W jakiej technice są wykonane, malarskiej, rysunkowej czy graficznej?

J.V.O. To jest malarstwo na papierze w technice mieszanej, z zastosowaniem trzech technik: tusz, ołówek i farba — akwarela, ale inaczej stosowana, niż jest przyjęte: bez dużej ilości wody i rozmycia plamy koloru. Dla mnie to farba, barwnik. Nie ma tutaj efektów akwarelowych. W niektórych pracach jest więcej rysunku technicznego, w innych mniej i te są bardziej malarskie.

Czytaj więcej: Z Jarosławem „Vikingiem” Olszewskim  o wędrującym punkcie widzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Z Władysławem Szczepańskim i Bartłomiejem Michalskim o pamięci i drodze ku światłu rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 marca 2016 r.


I.Ł. Wystawa składa się z dwóch części: cyklu rysunków węglem i pasteli prof. Władysława Szczepańskiego zatytułowanego „Ad Lucem” i cyklu obrazów olejnych Bartłomieja Michalskiego pt. „Siatki pamięci”. Czy panowie planowali tę wystawę jako ekspozycję o wspólnym wyrazie, czy jako koncepcje zdecydowanie odrębne. Pytam o plany, bo za chwilę porozmawiamy o tym, co odkrywa przed nami ekspozycja.



W. S. Są to dwie osobne ekspozycje, mające jednak ze sobą sporo wspólnego. Twórczość pana Bartłomieja zainteresowała mnie i współpracujemy już drugi rok. Pan Bartek jest doktorantem u nas na uczelni w Instytucie Sztuk Pięknych (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), a ja jestem jego opiekunem artystycznym. Wystawy jednak są dwie oddzielne.

Czytaj więcej: Z Władysławem Szczepańskim i Bartłomiejem Michalskim o pamięci i drodze ku światłu rozmawia Ida...

W.Szczepański, B.Michalski — wystawa rysunku i malarstwa

22.03.2016 r.



fot.J.Gajewicz

21 marca br. o godz. 18.00 odbyło się uroczyste otwarcie wystawy złożonej z dwóch odrębnych ekspozycji: twórczości Władysława Szczepańskiego oraz twórczości Bartłomieja Michalskiego. Otwarcia dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: W.Szczepański, B.Michalski — wystawa rysunku i malarstwa

Władysław Szczepański, Bartłomiej Michalski

4.03.2016 r.


21 marca 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy malarstwa i rysunku dwóch autorów Władysława Szczepańskiego oraz Bartłomieja Michalskiego. Będzie to wystawa składająca się z dwóch odrębnych ekspozycji.

Czytaj więcej: Władysław Szczepański, Bartłomiej Michalski 

Dominik Włodarek — grafika

15.02.2016 r.


fot.Mariusz Sładczyk

15 lutego br odbyło się oficjalne otwarcie wystawy grafiki Dominika Włodarka. Wystawę uroczyście otworzyła wiceprezes Ida Łotocka-Huelle.

Wystawa "Pejzaż graficzny" prezentuje prace autora nawiązujące do idei pejzażu abstrakcyjnego. Są one wykonane w technikach graficznych wklęsłodruku, takich jak akwatinta, akwaforta oraz karborund i sucha igła. Dominik Włodarek porusza się na granicy abstrakcji i przedstawienia realnego z oryginalnym artystycznym uznaniem rzeczywistości. Ważną rolę w prezentowanym na wystawie cyklu odbitek graficznych odgrywa kolor oraz relief.

Niezwykłe kompozycje graficzne Dominika Włodarka zachęcają do kontemplacji. Naprawdę warto odwiedzać wystawę wielokrotnie nie odmawiając sobie prawdziwej przyjemności przebywania z oryginalną i intrygującą twórczością. Serdecznie zapraszamy. 

Czytaj więcej: Dominik Włodarek — grafika

Z Dominikiem Włodarkiem o graficznym warsztacie i malarskiej wyobraźni rozmawia Ida Łotocka-Huelle

13 lutego 2016 r.


I.Ł. „Pejzaż graficzny” — tytuł cyklu prac, które na pierwszy rzut oka wydają się niezwykle wrażliwymi, rozbudowanymi kolorystycznie obrazami wykonanymi w klasycznych technikach malarskich, a w rzeczywistości są grafikami. To mylenie oka wynika z naszego przywiązania do ścisłej klasyfikacji środków wyrazu, czy przyporządkowania określonych poszukiwań formalnych konkretnym dziedzinom sztuki?

Czytaj więcej: Z Dominikiem Włodarkiem o graficznym warsztacie i malarskiej wyobraźni rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA GRAFIKI DOMINIKA WŁODARKA

23.01.2016 r.

Dominik Włodarek jest autorem niezwykłych prac graficznych. Za swoją twórczość artystyczną odebrał szereg nagród oraz wyróżnień. Planowana wystawa w Galerii ZPAP w Gdańsku pokazywać będzie cykl grafik dotąd w Gdańsku nieprezentowanych, wykonanych w technikach druku wklęsłego. Już dzisiaj, na trzy tygodnie przed otwarciem, można zapewnić, że wystawa będzie pełną koloru ucztą dla oczu i pełną wyrafinowanych doznań ucztą dla ducha. Będzie to spotkanie ze znakomitym warsztatem wypełnione artystyczną treścią. Serdecznie zapraszamy.

Czytaj więcej: WYSTAWA GRAFIKI DOMINIKA WŁODARKA

Jasiek Balcerzak — malarstwo

12.01.2016 r.


fot. Jerzy Gajewicz

11 stycznia br. o godz. 19.00 w Galerii ZPAP przy ul. Mariackiej 46/47 w Gdańsku Wiceprezes Ida Łotocka-Huelle oficjalnie otworzyła wystawę malarstwa Jaśka Balcerzaka. Ekscytującym czasem było wernisażowe spotkanie w towarzystwie Autora kompozycji inspirowanych naturą, która jak pokazuje wystawa nie zawsze emanuje bogactwem koloru, życia, promiennymi wrażeniami... Teraz czas na oddziaływanie malarstwa Jaśka Balcerzaka. Serdecznie zapraszamy do odwiedzania wystawy.

Czytaj więcej: Jasiek Balcerzak — malarstwo

Z Jaśkiem Balcerzakiem o głębokim lesie i malarskiej materii rozmawia Ida Łotocka-Huelle

8 stycznia 2016 r.

 


I.Ł. Pańska Twórczość wydaje mi się jednocześnie gwałtowna i bardzo wysmakowana. To skrajne połączenie jest bardzo interesujące. Czy wynika ono z Pańskiego temperamentu, z osobowości o skrajnych dyspozycjach?

J.B. Choć ciężko, bo niezręcznie jest mówić o sobie, wydaje mi się, że po trosze tak jest. Sam ostatnio się nawet zastanawiałem malując, że gdy robię te gwałtowne gesty na obrazie, czuję że żyję, że to jest moja, wynikająca z głębi część malowania, która daje mi najwięcej przyjemności i pomysłów na kolejne obrazy. Ale z drugiej strony, ten etap  związany z detalami przy kończeniu obrazów, nad którymi praca zabiera mi piekielnie dużo czasu, choć doprowadza mnie do furii, jest niezbędny. Potem widzę, że jedno bez drugiego nie działa, nie ma wyrazu i nie potrafię tego w żaden sposób rozłączyć. Ta część pracy wymagająca dużej cierpliwości czasami mnie jednak przerasta.

Czytaj więcej: Z Jaśkiem Balcerzakiem o głębokim lesie i malarskiej materii rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA MALARSTWA JAŚKA BALCERZAKA

23.12.2015 r.


Jasiek Balcerzak, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, twórca interesujących kompozycji malarskich, które często układa w cykle „Las”, „Norwegia”, „Kamień”...

już w styczniu 2016 roku pokaże swoje malarstwo w gdańskiej Galerii ZPAP przy ul. Mariackiej 46/47.

Otwarcie wystawy odbędzie się 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00. Wystawę będzie można oglądać do dnia 10 lutego 2016 roku. Serdecznie zapraszamy.

Z  Izabelą Huk-Malinowską o „Powrocie do przeszłości” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 listopada 2015 r.


I.Ł. „Powrót do przeszłości” to tytuł wystawy Pani realizacji konserwatorskich. Jakie obiekty obejmuje ekspozycja?

I.H.M. Są to obiekty w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Wejherowie, Braniewie, Gniewie i Dobrym Mieście. Powstały w różnych okresach historycznych.

I.Ł. A więc nie tylko średniowieczny i siedemnastowieczny Gdańsk, co nam się automatycznie nasuwa, gdy słyszymy słowa „zabytek” i „konserwacja”.

I.H.M. Oczywiście że nie. Przywracamy, mówię o nas – konserwatorach stan pierwotny różnych obiektów. Tak jesteśmy wykształceni, taka jest nasza rola, że jesteśmy odtwórcami, przywracamy kształt pierwotny zabytków, musimy uszanować ich oryginalną wartość, autentycznością, również tych obiektów, które powstały po wojnie.

I.Ł. Czyli rekonstrukcja i zachowanie tego, co jeszcze zostało oryginalne z budynków, dzieł sztuki, przedmiotów użytkowych. Proszę powiedzieć, jak rozpoczyna się Pani kontakt z zabytkiem?

Czytaj więcej: Z  Izabelą Huk-Malinowską o „Powrocie do przeszłości” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Z Gabrielą Trynkler–Kwiatkowską o połączeniu nieba i ziemi rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 października 2015 r.


I.Ł. „Miasta i katedry” to tytuł twojej jubileuszowej wystawy 30-lecia pracy twórczej. Od jak dawna malujesz ten temat?

G.T. To jest najstarszy mój cykl malarski. Katedry były tematem mojej pracy dyplomowej na gdańskiej PWSSP i ten cykl cały czas mi towarzyszy. Oczywiście w swojej twórczości podejmuję jeszcze inne tematy, niemniej „Katedry” najgłębiej siedzą w mojej duszy.

I.Ł.Z jakiego powodu tam utkwiły? Coś symbolizują?

G.T. Na pewno zawsze byłam pod wielkim wrażeniem katedr. Oczywiście trudno nie ulec gotykowi mieszkając w Gdańsku. Ale pamiętam jak w latach 70. wyjechałam do Anglii i spotkałam się tam z gotykiem kamiennym, takim koronkowym, nie ceglanym, jak u nas. Tak mnie zauroczył, ze nie mogłam wzroku oderwać. To pierwsze silne wrażenie jest we mnie do dzisiaj.

I.Ł. Gotyk angielski nie jest jednak aż tak strzelisty. Na twoich obrazach katedry są bardzo wysmuklone, sięgające nieba. To typ niemiecki, francuski gotyku.

G.T. To jest kwestia wyobraźni, fantazji. W strzelistych formach zachwyca mnie niematerialność, wrażenie, jakie daje opozycja budulca, którym jest kamień – kwintesencja materialności. Katedra to coś najbardziej niematerialnego z materialnych rzeczy, zawieszona między niebem, a ziemią. To rzecz magiczna i pod jej wpływem pozostaję do dzisiaj.

Czytaj więcej: Z Gabrielą Trynkler–Kwiatkowską o połączeniu nieba i ziemi rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Józef Paweł Karczewski - MALARSTWO - 35-LECIE PRACY TWÓRCZEJ

wernisaż 14.09.2015 godzina 17:00
wystawa czynna do 14.10.2015 r



Galeria ZPAP
ul. Mariacka 46/47, Gdańsk

 

 

 

Z Joanną Dudek o niekończących się próbach rozwiązywania równań rozmawia Ida Łotocka-Huelle

I.Ł. Twoje malarstwo obecne na wystawie, którą zatytułowałaś „Energie równań” wywodzi się z dwóch źródeł: z jednej strony ze szkoły nowojorskiej i jej kierunku color field painting, czyli malarstwa barwnych płaszczyzn, a z drugiej strony z abstrakcji geometrycznej i sztuki minimalizmu. Czy dobrze klasyfikuję źródła?

J.D. Istotnie cykle prac, które tutaj pokazuję, a które tworzyłam od 2008 do 2015 r. można tak sytuować, można szukać inspiracji w tych dwóch nurtach, natomiast nie zapominałabym o polskim malarstwie, którym się zachwycam: Aleksandry Jachtomy, Stefana Gierowskiego, Kajetana Sosnowskiego i wielu innych. W pewnym momencie stało się ono dla mnie ważne i powstała potrzeba odpowiedzi na ich twórczość. Z pewnością minimalistyczna powściągliwość była dla mnie zadaniem, pewnym wyzwaniem „odszukania w sobie milczenia obrazów” (R. Barthes). W tym czasie dużo też czytałam tekstów Artura C. Danto, Ludwiga Wittgensteina, Hansa G. Gadamera, Martina Heideggera z filozofii sztuki, aż zatrzymałam się nad pytaniem, które często przywołuję w kontekście prezentowanych prac, a które sformułował Jean Baudrillarda „Czym jest perspektywa pustki i nieobecności we współczesnym świecie całkiem już opróżnionym z sensu i rzeczywistości?”. Zastanowiło mnie, czy to pytanie w ogóle ma sens i jak się do niego odnieść? Czym właściwie jest pustka i co pozwala nam doświadczać obecności? Poświęciłam temu chyba trzy lata swoich różnych poszukiwań i refleksji, ale myślę, że udało mi się znaleźć osobistą odpowiedź w postaci „Energii równań”, czyli gry opartej na równowadze, przyciąganiu i odpychaniu, byciu wewnątrz lub na zewnątrz układu.

Czytaj więcej: Z Joanną Dudek o niekończących się próbach rozwiązywania równań rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Dorota Białczak JUBILEUSZ 20-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

wernisaż 01.06.2015 godzina 18:00
wystawa czynna do 01.07.2015 r


Galeria ZPAP w Gdańsku, ul. Mariacka 46/47

DMC Firewall is a Joomla Security extension!